sobota, 11 września 2010

Nowa konwersja Hirobo naszego kolegi Olafa:

Cześć,


Chciałbym pokazać Wam swoją konwersję Hirobo Freya na model elektryczny. Model nie jest typową Freyą, gdyż posiada górną ramę plastikową a dolną węglową – ta Freya nazywana jest X-spec(zdjęcie 1). Należy wyjąć z modelu osprzęt nitro, czyli min silnik ze sprzęgłem, jego łożę, zbiornik paliwa, itp.

Do mojej konwersji użyłem silnik Xera 4030-3Y 460Kv 12s oraz regiel HV. Łoże silnika elektrycznego jakie zastosowałem to gotowa produkcja firmy Skorpion, przeznaczona dla silników Skorpion, czy też Xera – chodzi o rozstaw i średnicę śrub mocujących silnik. Cena około 200pln. Firma ta oferuje także łoże pod silniki Pyro. Niestety waga tego łoża to coś koło 70g, wydaję się nieco za dużo, łoże w moim drugim modelu częściowo handmade waży koło 25-30g.


Skorpion w opisie łoża twierdzi, że jest ono dla modeli Eagle czy Freya EX to jest dla modeli posiadających obie tj. górną i dolną ramę węglową. Dlatego też z łożem dostajemy 4 tulejki dystansowe pomiędzy nim a ramę górną. Na to łoże zdecydowałem się ponieważ jego montaż nie wymaga żadnej modyfikacji ramy czy wiercenia dodatkowych otworów, mocuje się je w otworach już istniejących (zdjęcie3). Niestety jak już wyżej wspomniałem łoże dostajemy z 4 tulejkami dystansowymi do modeli z obiema ramami węglowymi. Tulejki mają wysokość 4mm a po założeniu łoża w mój model odległość między łożem a ramą górną wynosi 2mm. W związku z tym użyłem 2mm podkładek z laminatu węglowego(zdj. 17 i 18). Silnik zamocowałem tylko za pomocą 2 z 4 śrub mocujących. Zębatkę w chwili obecnej nie podparłem w 3cim łożysku, do tego można zastosować łożyska pozostałe z podparcia kielicha sprzęgła. Podparcie takie zastosuję lecz muszę zamówić odpowiednią zębatkę.Plastikowa rama górna pozwala nam na montaż pakiety tylnego pod kątem(zdj1 i 10) podnosząc nieco ŚC. Pakiet przedni montowany jest w miejscu półki na elektrykę, półkę tą wymontowałem, około 50g mniej(zdj.9).Model jeszcze nieoblatany, mam nadzieję, że wkrótce to nastąpi. Tyle w skrócie o konwersji Hirobo Freya X-spec na model elektryczny. Na koniec zdj nr 20 model w całej okazałości.W razie pytań proszę je zadawać na blogu



Pozdrawiam

olafd

1                                                3                            

9                                                10
17                                              18
20

4 komentarze:

  1. Fajne mocowanie pakietu tylnego, prawie jak w prototypie E3 :) Widzę, że to łoże Scoprionowe też dobrze pasuje. Za to (i nie tylko) lubię Hirobo że umożliwia łatwe przeróbki w zakresie napędu.

    Synthax

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, zamontowanie łoża i silnika to dosłownie parę minut

    OdpowiedzUsuń
  3. Daj znać ile wazy gotowa do lotu już przed samym startem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gotowa do lotu waży 5390 o ile dobrze pamiętam.
    Silnik Xera, 12s, łopaty MAH(niekoniecznie F3C)
    Kontronik Jive 80HV, 3xAlign 610, Gy 520+Savox-odpowiednik Aligna 650.

    OdpowiedzUsuń