Setup modelu pod F3C/Sport:

Satup modelu pod F3C/Sport:

Poniżej podane wskazówki przeznaczone są przede wszystkim dla osób które zaczynają swoją przygodę z lataniem. Ale być może nawet doświadczeni piloci znajdą tutaj coś ciekawego.

Check-lista przed startem nowym modelem:

1)Zawsze sprawdzaj napięcie pakietu. Akumulatory li-po ulegają samorozładowaniu. Tutaj znacznie lepiej zachowują stan pełnego naładowania ogniwa A123. Dlatego jeśli nie latasz z BECem podłączonym do zasilania głównego, zawsze sprawdzaj stan naładowania pakietu awioniki. A jeśli używasz właśnie pakietów li-po to najlepiej wymieniaj je co sezon.

2) Wychylenia cykliki najlepiej na początek ustawić na 2-3º dla trybu normal i (5-6º dla idle) dla pochyłu i przechyłu. Sprawdź aby było one równe w każdym kierunku.

3) Jeśli posiadasz aparaturę z funkcją delay – ustaw go na kanale gazu dla przejść pomiędzy fazami lotu. Oczywiście w trybie autorotacji/hold odcięcie gazu powinno być natychmiastowe.

4) Warto mieć ustawione przynajmniej 5 faz lotu:

1] Hovering na dni bezwietrzne.
2] Hovering na dni wietrzne – ok.1700rpm.
3] Idle 1 dla większości figur programu dynamicznego w pełni wystarczający – obroty ok. 1950-2000rpm. W przypadku latania spaliną warto ostatnie 10% krzywej potraktować jako linię płaską o 100% wartości. To da nam zapas mocy przy wykorzystaniu pełnego ruchu drążkiem na maksymalnych kątach dodatnich – bez ryzyka chwilowego spuchnięcia silnika.
4] Idle 2- dla beczek – Obr. ok. 2100-2150rpm.
5] Hold/Autorotacja – silnik wyłączony (należy pamiętać że w silnikach elektrycznych ponowny rozruch  silnika często zaczyna się z tzw. soft-startem, trzeba mieć tego świadomość i traktować autorotacji modelami elektrycznymi jako te jednego podejścia) Dla potrzeb treningów warto utrzymywać zarówno w spalinie jak i elektryku najniższe możliwe obroty – to daje nam szanse odejścia od manewru.

5) Kąty:

(Fazy lotu tak jak wyżej)

1] Warto zacząć setup od -5 5 +9
2] Warto zacząć setup od -6 5 +9 (przy silniejszym wietrze większa wartość ujemnych kątów ułatwia nam sprowadzenie modelu na helipad)
3] Warto zacząć setup od -7 0 9do10 (ustawienia -9/-10 0 +0/+10 dają nam większy zapas mocy jeśli jakaś figura się nie uda a jesteśmy akurat na plecach)
4] (patrz wyżej)
5] Dosyć uniwersalnym ustawieniem jest -8 0 +12. Dzięki temu Łopaty praktycznie nie zwalniaj jeśli trzymamy drag w połowie lub lekko niżej (-2º) W przypadku silniejszego wiatru -8 pomaga nam przyspieszyć a +12 jest raczej zakresem umożliwiającym wyhamowanie.

6) Pamiętaj aby naklejki z zestawu umieścić na kabinie i statecznikach przed pierwszym lotem. Brud lub resztki spalin które się osadzą na nich są bardzo trudne do usunięcia z wielu powierzchni.  Drobiazg ale patrząc na ceny nowych naklejek kiedy zmarnujemy nasz stockowy arkusz, warto o nim pamiętać.

7) Zawsze trymuj model wisząc pod wiatr. Jest to wyjściowa pozycja przy rozpoczęciu lotu i dalszych figurach statycznych.

8) Wyważ model aby jego środek ciężkości z pakietami/pełnym zbiornikiem był idealnie w osi wału głównego. Dobrze wyważony model łatwiej wykonuje powolne piruety.

9) Governor czy krzywe.

Tutaj sprawa jest bardzo indywidualna. Można by rzec, że ideałem jest governor w statyce a krzywe w dynamice. Jednak jeśli lata Wam się dobrze na tym lub na tym w całym programie to nie ma zmieniać tego stanu rzeczy. Dobrze ustawione krzywe jak i governor zabierają z pakietów/zbiornika tyle samo energii. Silniki elektryczne które mamy w modelach pracują jednak najbardziej efektywni kiedy wykres dostarczanej mocy zbliżony jest do poziomej linii. Jeśli latamy na krzywych dbajmy o to by ugięcie krzywej (tzw. V nie było zbyt głębokie, przykładowo 100, 90, 100)
Trzeba jednak pamiętac że przy lataniu modelem elektrycznym na krzywych napięcie w pakietach pod koniec lotu jest niższe i w związku z tym obroty tez spadają. Governor daje nam pod tym względem oczywisty komfort.

10) Dual Rates:

W każdej fazie lotu warto mieć ustawione dwa tryby Dual Rate’ów. Ten drugi zwiększony ok. ok. 30% może nam się przydać w przypadku ratowania się z nieudanego manewru. Dodatkowo wyłączany tryb ‘head hold’ (czyli przełączenie czułości na wartość poniżej 50%) na jednym z wybranych przez nas switch’y, ułatwia poprawne wykonania lotu pionowego w dół przy wyjściu ze świec- ogon wówczas sam ustawia się do kierunku pionowego.


Każdy model jest inny, inna masa, osprzęt, długości łopat, róźnice w geometrii.. Ustawienia to bardzo indywidualna sprawa. Opisane przeze mnie wskazówki pełnia poglądową rolę i stanowią punkt wyjściowy dla finalnego, wypracowanego podczas treningów Twojego setupu.

Wraz możliwościami czasowymi postaram się uzupełniać ten dział.

Synthax2